Svenska språket

Allmän kurs Profil: Svenska språket i Motala

Vill du bli bättre på svenska? Då kan du läsa hos oss på vår folkhögskola i Motala!

Vi har bra lärare som är närvarande på plats i skolan så att det är lätt att lära och få hjälp. Att gå på folkhögskola innebär också att vi gör olika saker tillsammans och ibland åker på utflykt. Att träffas tillsammans i en gemenskap skapar också bra förutsättningar för att lättare lära sig språk. Den här kursen passar dig som kan lite svenska sedan tidigare, har svenska som andra språk men vill bli bättre. Här läser du också samhällskunskap och matematik på grundskolenivå.

Allmän kurs: Svenska språket i Motala

Kursen genomförs på 100% och är till för dig som:

Allmän kurs Profil: svenska språket bedrivs i Motala

Undervisningen sker i våra lokaler i Charlottenborgs centrum, Lustigkullevägen 4, Motala.

Antagningsvillkor

Antagning

När du har skickat in din ansökan kommer vi bjuda in till en intervju.  Vid intervju så tittar vi på helheten. Dessa punkter tittar vi på när vi bedömer om du får plats eller inte:

Karta för att hitta till oss. Här finns vi!

Kursstart: Augusti 2024

Vi ser helst att du ansöker digitalt via SchoolSoft. I annat fall, använd länk nedan för att skriva ut en blankett.

Skriftlig ansökan - Fokus svenska språket 100%

Ansökningsperioder

Ansökan till kursstart vårtermin (januari):
Öppnas 8 september.

Sista ansökningsdag 15 december.

Ansökan till kursstart hösttermin (augusti):

Öppnas sista veckan i november.
Sista ansökningsdag 31 mars.
Förlängd ansökningsperiod till 5 juni 2024.

Vid för få sökanden kan kursen komma att ställas in.

Ansökan och antagningsprocess

För att studera på folkhögskola måste du ha fyllt 18 år.

Här kan du läsa om ansökan- och antagningsprocessen

CSN

Du har rätt till studiemedel hos CSN.

Allmän kurs Kursnivå: Grundskolenivå.

Info om CSN & folkhögskola-Klicka här

Studietakt

Heltid, 100%, Grundskolenivå

Kurslängd

1-2 år

Motala, Charlottenborgs centrum

Terminstider

2023-08-162023-12-19

2024-01-112024-06-05

2024-08-14 - 2024-12-17

2025-01-09 - 2025-06-05

Att studera på Vadstena folkhögskola i Motala

Att studera på folkhögskola är bra. Vi har inte så många prov och vi lär oss tillsammans genom att göra saker ihop och prata mycket med varandra. För dig som har svenska som andra språk har vi små grupper och närvarande lärare.  Vi gör studiebesök och deltar ibland på aktiviteter som sker på Vadstena folkhögskola i Vadstena. I undervisningen använder vi Chromebooks. Du får låna dem under lektioner men du får inte låna hem dessa.

Egen avgift för studier

Som studerande på folkhögskolan betalar du terminsavgift,  avgift för gemensamma aktiviteter och avgift för förbrukningsmaterial. Läs mer på sidan studerandeekonomi. Undervisningen ger dig rätt till studiestöd från CSN.

Har du frågor och funderingar?

Kontakta

Anna-Maja Stenson, kursledare