Läs & Res Vadstena

var en aktiv senior i Vadstena

Aktiv senior - Läs och Res
Halvfartskurs för daglediga i Vadstena

För dig som är dagledig men vill fortsätta att vara aktiv genom att lära och resa tillsammans och uppleva nya platser.  Läs och Res är en kurs där vi fördjupar oss i ett resmål inom Europa och en resa dit genomförs under vårterminen. Resmålet presenteras vid kursstart i början av höstterminen. Under hösten genomförs även en gemensam dagsresa inom Sverige.

De ämnen som studeras varierar men kommer att ha koppling till resmålet, tex: samhällsorientering, musik, historia, filosofi, livsåskådning, litteratur, psykologi, digitalisering. Förutom förarbetet med studier inför resan, sker även ett efterarbete där dokumentation och presentation av resan ingår.  Kursen träffas två eftermiddagar i veckan under läsåret, på måndagar och torsdagar. Varje träff är 4,5 timmar inklusive fika och rast. Vi träffas kl. 12.30-17.00.

Alla deltagare på skolan deltar under terminerna i olika obligatorisk kursövergripande aktiviteter där demokrati, hållbar utveckling, mångfald och kultur är temaområden som förekommer. Dessa skolgemensamma aktiviteter kan vara ett veckovis återkommande lektionspass eller hel- och halvdagar under läsåret.

Om våra resor

Under höstterminen och vårterminen genomförs en gemensam resa per termin som planeras under terminen. Resorna bekostas av deltagaren till viss del, skolan bidrar med viss del av kostnaden.  Mer information ges vid kursstart.

Under höstterminen genomförs en gemensamma dagsresa inom Sverige.  Under vårterminen läser vi om ett resmål inom Europa och reser dit. Resmålet presenteras i början av höstterminen. Resan planeras till att omfatta övernattning och ca 4-7 dagar.

Mål

Målsättningen med kurserna är att du skall få nya insikter och kunskaper samt fräscha upp de gamla. Vi hoppas att du ska skall få uppleva en ökad livskvalité och en berikande social gemenskap tillsammans med andra människor med samma mål.

Nästa kursstart: Augusti 2024

Du ansöker digitalt via SchoolSoft. Om det inte fungerar att ansöka i Schoolsoft kan du i undantagsfall fylla i denna ansökningsblankett

Ansökningsperiod

Ansökan till höstterminen (augusti):

Öppnas 30 november.

Sista ansökningsdag 31 mars.

Max 24 deltagare. Vid fler sökanden än platser kommer nya deltagare att prioriteras.

Vid för få sökanden kan kursen komma att ställas in.

Studietakt

1 år
Halvfart, 50%

Terminstider

2023-08-162023-12-19

2024-01-112024-06-05

2024-08-14 - 2024-12-17

2025-01-09 - 2025-06-05

Kostnader för studier vid Vadstena folkhögskola

Som studerande på folkhögskolan betalar du terminsavgift, inkl. avgift för gemensamma aktiviteter och avgift för förbrukningsmaterial. Läs mer på sidan studerandeekonomi. Det är viktigt att du planerar för din ekonomi under din studietid.  Det finns möjlighet att köpa och äta lunch innan undervisning i skolans matsal.

Har du frågor och funderingar?

Kontakta

Anna-Maja Stenson, kursledare